Звернення громадян Детально
Академічний театр «Київ Модерн-балет» – український театр сучасної хореографії, що апелює до формування творчої лабораторії сучасного танцю. Це сміливі експерименти, оригінальні прочитання всесвітньо відомих театральних сюжетів, оновлення й збагачення форми і лексики сучасного танцю. І яскравий авторський стиль, адже репертуар та художні пріоритети театру визначаються поглядом хореографа-творця. Проєкт «Аліса в Задзеркаллі» у постановці Катерини Курман підсилить сталість творчої лабораторії театру сучасної хореографії та розширить творчі пошуки молодих українських хореографів на базі театру. Також він доповнить різноманітність постановок і артистів-хореографів, які вже ставили балети: «Видіння Рози» (2014) та «Пори року» (2014) Олександра Родіна у постановці Олексія Бусько, «Second floor» («Другий поверх») на музику Дж. Блейка, Н. Фрама, Г. Сантаолалья у постановці Анатолія Водзянського (2016), балет-подорож «За хвилину до Різдва» на музику К. Сен-Санса та Carol of the Bells у постановці Сергія Кона (2023) та інші.
Історія, що не втрачає актуальності
Саме такою є «Аліса у Задзеркаллі» Льюїса Керрола. Однойменний балет у постановці театру «Київ Модерн-балет» є авторським переосмисленням знайомої усім казки, що відкриває її нові виміри. У центрі історії сучасного балету «Аліса у Задзеркаллі» – підліткові тривоги та мрії, у яких реальність розсипається, поступаючись місцем загадковому світу Задзеркалля, світу підсвідомості. Балет торкається тем самопізнання, внутрішніх конфліктів, трансформації особистості, коли свідоме й підсвідоме переплітаються. А також спонукає до роздумів над тим, ким є наші герої, ким ми є в цьому світі. «Для нас важливо через сучасну хореографію та візуальні метафори заглибитися у внутрішній світ героїв і запросити глядача разом з нами здійснити цю подорож у світ, де фантазії та казка набуватимуть нового змісту», – говорить Раду Поклітару, головний балетмейстер «Київ Модерн-балету».
Хореографинею, постановницею та авторкою лібрето вистави «Аліси в Задзеркаллі» є хореографиня й провідна солістка «Київ Модерн-балету» Катерина Курман. Це її перша масштабна робота в межах театру. Постановка має на меті стати яскравим прикладом сучасного балету, де хореографія функціонує як багатовимірна мова й здатна відобразити складну динаміку людської психіки та її взаємодію з навколишнім світом.
«Моя хореографічна мова виходитиме за рамки традиційних рухів і зосереджуватиме увагу глядача на взаємодії тіла, простору та емоцій. Кожен танцювальний елемент не просто відображатиме дію, а й служитиме візуальною метафорою для розкриття глибинних психологічних станів героїв. Я прагну дослідити і зовнішню пластику персонажів, і їхній внутрішній світ через складну тілесну драматургію, – розповідає Катерина Курман. – У цій постановці я застосовую комплексний підхід до руху, поєднуючи абстрактні й символічні жести з природними реакціями тіла. Це дозволяє створити багатошарову естетику, яка віддзеркалюватиме злам реальності у світі Задзеркалля. Особливу увагу я приділяю дослідженню психосоматичної природи руху, адже саме це допоможе глибше передати емоційні конфлікти та метаморфози персонажів через хореографічну лексику».
Головну партію Аліси в балеті виконає талановита солістка театру Софія Гусєва, яка занурюватиме глядачів у світ казки та внутрішніх переживань і викликів своєї героїні. Також на сцені зʼявляться такі дійові особи, як Королеви, Капелюшник, Круть, Верть та інші. Усі вони також мають складні внутрішні світи.
Вистава, що дуже на часі
Інноваційність балету «Аліса в Задзеркаллі» полягає в синтезі кількох важливих елементів: сучасної хореографії, концептуальної сценографії, костюмів та музики. Особливо варто виділити музичний аспект. Музику до балету написав український композитор електронної музики Іван Гаркуша (John Hope), і це абсолютно новий, авангардний музичний супровід із використанням електроніки, ембієнту та традиційних інструментів. Це поєднання надає виставі новаторського звучання, підкреслює настрій героїв й створює сюрреалістичну атмосферу. А ще ця музика глибоко резонує з психологічною тональністю твору. І є відображенням реалій нашого сьогодення – постійної мінливості, емоційного протистояння й пошуку нових форм.
«Моя мета – занурити слухача у світи реального та уявного, підкреслити настрій персонажів та передати сюжет через багатошарові звукові ландшафти й емоційні акценти», – зазначає Іван Гаркуша (John Hope).
Цей балет дуже на часі, оскільки його теми – адаптація до змін, пошук себе в умовах внутрішніх конфліктів і суспільної турбулентності – резонують з тим, що кожен з нас відчуває сьогодні. Власне, сама українська культура зараз проходить через непростий період, і балет є відображенням тих труднощів і трансформацій, з якими ми стикаємося як суспільство.
Підготовка до вистави, від ідеї і до її реалізації, тривала понад рік. Над цим працювала творча команда: Катерина Курман – авторка лібрето, хореографії та постановки, Іван Гаркуша (John Hope) – композитор, автор електронної музики до балету, Дмитро Курята – художник костюмів, Данило Василенко – сценограф. Кожен з них вклав у проєкт свою унікальну енергію та бачення. Також команда багато експериментувала з хореографією, сценографією та музикою, що врешті-решт дало неймовірний результат.
Кожен етап роботи приносив нові відкриття, а одним із найбільших викликів було втілити психологічну складність дійових осіб балету через синтез руху та музики, знайти баланс між абстракцією і конкретикою. Водночас саме ці пошуки відкрили нові можливості в танці та хореографії, дозволили подолати обмеження й створити щось справді незвичайне, казкове, загадкове.
Премʼєра балету відбудеться 30 листопада 2024 року на сцені МЦКМ (Жовтневий палац) у Києві, другий показ запланований на 26 січня 2025 року. Можливо, надалі будуть і покази за кордоном. Це було б дуже доречно: вистава має великий потенціал для міжнародної аудиторії, тому що поєднує сучасне мистецтво з вічними темами, що є зрозумілими будь-якому глядачеві.
Культурна дипломатія через мистецтво
Академічний театр «Київ Модерн-балет» до повномасштабного вторгнення росії в Україну був відомий своєю активною участю у міжнародних проєктах. Наразі його міжнародна діяльність поставлена на паузу в звʼязку з сучасними реаліями (війна в країні, мобілізація чоловіків тощо), які ускладнюють цей процес. Але команда театру активно працює над тим, щоб все-таки представляти український сучасний балет на міжнародній сцені. І в будь-якому разі продовжує роботу на ниві культурної дипломатії. Адже зокрема зараз вона, як ніколи, відіграє важливу роль у просуванні української культури та створенні мостів між народами. Театр «Київ Модерн-балет» виконує не лише традиційні балетні вистави, а й презентує нові форми, які інтегрують українську культуру у світовий мистецький контекст.
Окрім премʼєри «Аліси у Задзеркаллі», в найближчих планах театру, як завжди на завершення театрального сезону, – прем’єра від Раду Поклітару. Театр невпинно продовжує шукати нові форми вираження та розширювати межі сучасного балету, експериментуючи з ідеями, формою, сценічним оформленням. І реалізувати місію української культури, яка полягає у захисті, збереженні та відновленні національної ідентичності через мистецтво, демонстрації того, що наше мистецтво може бути сучасним, динамічним та глобальним. «В умовах сучасних викликів саме культура стає голосом, що розповідає світові про прагнення українців до свободи, творчості та самовираження, – підкреслює Раду Поклітару. – Це спосіб зберегти памʼять про наше минуле й водночас відкривати нові горизонти. Ми маємо можливість через мистецтво не лише створювати унікальні твори, а й обʼєднувати людей навколо ідеї свободи і людської гідності». Це дійсно так.
Вікторія Шапаренко